September-2015.reismee.nl

Washington in de regen....

Vandaag is het donderdag. Toen we wakker werden hoorden we de regen al. Dus we hadden geen haast om de deur uit te gaan, ook omdat ik inmiddels een heerlijke verkoudheid heb opgelopen. Om ca 9.40 reden wij weg naar het Phillips Museum. Begin vorige eeuw was het gebruikelijk voor gefortuneerde families om een kunstcollectie aan te leggen.

Zo kennen wij de familie Hearst en Getty, die een wereld beroemde collectie hebben nagelaten. De familie Phillips, (niet Philips lampjes) woonde hier in Washington. Vandaag hebben wij hun huis bezocht en vooral de collectie kunstwerken bekeken.

Niet alles wat zij verzameld hebben is bijzonder, maar te melden valt dat er meerdere werken van Piet Mondriaan tussen hangen, heel mooi. De topper voor ons was het lunch plaatje aan de rivierover van Renoir. Ik heb nog nooit zo'n mooi schilderij gezien. De details..... Ongelooflijk mooi, je kan dat niet op een foto laten zien, de kleurn van de glazen bijvoorbeeld... Die schitteren

Verder waren er veschillende werken van Picasso, Stael en O'kleef.

Op de foto pagina heb ik ook nog een foto van d salon geplaatst.

De lunch daar in de omgeving genuttigd. Vervolgens zijn we op deze trieste dag naar de militaire begraalaats gereden in Arlington. Een plaats, grenzend aan Washington op een heuvel.

Een zeer bijzondere plaats. Duizenden militairen en politici liggen daar begraven. Wij zijn naar het graf van de familie Kennedy gegaan. Het regende te veel om daar gezellig rond te gaan lopen. Maar wat een impressie.... Kennedy heeft in zijn leven eens gezegd toen hij daar op die heuvel stond en het Witte huis zag in de verte, wat een view, hier kan ik wel altijd blijven..... Nu ligt hij daar begraven, ook Jacqie Kennedy Onassis, zijn vader, zijn broers.... D hele familie.

Tot slot zijn we de expositie gaan bekijken in het visitor centrum bij de begraafplaats. En wat nog wel een leuk detail is voor jullie, het carillon op d begraafplaats is een product van Nederland en heet ook The Netherlands Carillon.

Daarna richting hotel gereden, nog wat benzine gekocht en wat te eten voor op de kamer. Laten we hopen dat het morgen wat beter wordt, alhoewel wij morgen ca 4 uur moeten rijden om in Philly te komen, dus tijd zat.

bas

Ik zij nog zo trek een regenjas aan dan wordt je niet verkouden

Tiara Tours