September-2015.reismee.nl

Maandag, Detroit, of beter Destroit.....

detroit, de Motor stad, waar alle autofabrikanten hun start gemaakt hebben. Op dit moment is er het hoofdkantoor van General Motors en een grote fabriek van Ford. De rest is in verval.

Het is een heel vreemd gevoel, je rijdt door een centrum met grote gebouwen waar meer de helft van leeg staat. Een spookstad. Toch is er leven, er zijn wat kantoren en hotels. Ook zijn er nieuwe wolkenkrabbers. Het is zonde van al die mooie architecture uit de jaren vijftig, zestig.

Later zijn we naar wat woonwijken gereden..... Dat is nog erger, huizen verlaten, vervallen.... Huizen waar zwervers in wonen... Veel zwarte jongeren op straat, zonder toekomst....

Een triest geheel. De verbazing werd groter toen we in een wijk kwamen, nog geen vijfhonderd meter van een straat met alleen maar verlaten huizen, waar we huizen zagen die in Beverly Hills niet zouden misstaan. Kortweg, Detroit is een stad met grote tegenstellingen, veel rijken en veel werkeloze arme.

We lazen dat in deze stad één op de vier huizen leeg staat..... de mensen met een kleine kans ergens anders weer werk te vinden hebben alles verlaten en hebben hun geluk elders gezocht...